Lehrveranstaltung Universität Wien, Institut für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft: Sex Sells.

Lecturers

Registration/Deregistration

  • Registration is open from Mo 20.02.2017 09:00 to We 22.02.2017 18:00
  • Deregistration possible until We 22.02.2017 18:00

Classes

1st lecture on the 16th of March. Attendance (punctual) at the first lecture required. Overall attendance requested for positive grading: 75%

Thursday 23.03. 16:45 - 18:15 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG

Thursday 30.03. 16:45 - 18:15 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG

Thursday 06.04. 16:45 - 18:15 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG

Thursday 27.04. 16:45 - 18:15 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG

Thursday 04.05. 16:45 - 18:15 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG

Thursday 11.05. 16:45 - 18:15 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG

Thursday 18.05. 16:45 - 18:15 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG

Thursday 01.06. 16:45 - 18:15 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG

Thursday 08.06. 16:45 - 18:15 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG

Thursday 22.06. 16:45 - 18:15 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG

Thursday 29.06. 16:45 - 18:15 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG

Aims, contents and method of the course

TITLE:
„Sex sells“. A critical analysis of the media discourse on love, sexualities, social norms and legal frameworks.

SPECIFIC GOAL:
„Dr. Sommer, Alltagsgeschichten und Heiratssachen, Polyamorie-Liebe zu dritt, Lust und Liebe von Dr. Gerti Senger, 50 Shades of Gray, die Silvesternacht in Köln 2015, etc. etc“. Egal ob in klassischen Printmedien, im öffentlich-rechtlichen oder privaten Fernsehen, auf der Kinoleinwand, in Form von Ratgeberliteratur, oder weiterführend in sozialen Medien: Emotion(en) und Sexualität(en) sind medial omnipräsent. Zu welchem Zweck? Welches Bild wird von den Medien gezeichnet? Welcher Diskurs wird gesellschaftlich geführt, welche Themen werden wie ausverhandelt? Inwieweit ist emotionale Liebe und sexuelle Praxis gesellschaftlich normiert, und wie wirkt sich die vorhandene Gesetzgebung aus? Welche „betroffenen Gruppen“ sprechen, welche werden marginalisiert?

OVERALL GOAL:
The overall goal is aligned with the curriculum: „Proseminare (PS) dienen der Vermittlung eines ersten Problemverständnisses kommunikativer Phänomene, der problembedingten Auswahl von Untersuchungsmethoden sowie der Technik wissenschaftlichen Arbeitens (Propädeutik)“. The content of the Step 3 and Step 4 lectures and tutorials will be applied and deepened.

METHODS:
# Didactial methods (by the lecturer): Lecture, discussion, presentations, feedback.
# Didactial methods (by the students): Discussion, group work, feedback, presentations, guided reading.
# Support by the eLearning-plattform „Moodle“.
# Didactial methods in regards to content: Enhancement of the qualitative and quantitative methods introduced in the Step 3- and Step 4 lecture. Selection and appliance of one (eventually two) methods for the final paper (15 to 20 pages including a conducted study).

Assessment and permitted materials

# Compulsory attendance
# Minor consecutive written tasks: 40%
# Presentation, feedback, participation: 10%
# Final paper (individual, no group work): 50%

Minimum requirements and assessment criteria

MINDESTANFORDERUNG:
Anwesenheit 75%
Punctual attendance at the first courseBEURTEILUNGSMASSSTAB
0 – 50 Punkte: Nicht genügend
51 – 62 Punkte: Genügend
63 – 75 Punkte: Befriedigend
76 – 88 Punkte: Gut
89 – 100 Punkte: Sehr gut

Reading list

Detailed reading list (optional) will be announced in the first session